zaterdag 7 november 2009

Tekstschrijver

Artikelen, slagzinnen, een zakelijke instructie, een grappige column of een bondige tekst voor een website: tekstschrijvers moeten kunnen goochelen met woorden. Soms werken ze in opdracht, soms zijn ze in loondienst bij een bedrijf of organisatie. Soms zijn het schrijvers van fictie die met (zakelijke) schrijfopdrachten hun inkomen aanvullen.


Er bestaan specialisten en generalisten.

Freelance tekstschrijvers (in Nederland zijn er duizenden). Zij werken als 'éénpitter' op zelfstandige basis of maken deel uit van een collectief. Ze zijn soms gespecialiseerd in bepaalde onderwerpen, media of disciplines.
Communicatiespecialisten zoals persvoorlichters/woordvoerders, reclameschrijvers, copywriters en pr-adviseurs.

Redactionele specialisten, zoals eind-, hoofd- of bureauredacteuren, journalisten of webredacteuren. Vaak schrijven of redigeren ze teksten voor bepaalde media (kranten, bladen) of voor bepaalde bedrijven (opleiders, uitgevers).

Geen opmerkingen: